ترسیمات به معنای اقدامات اولیه هستند که مهندسان معمار، ایده های خود را به مشتریان، کارفرماها و یا تیم طراحی می دهند. نحوه ایجاد این ترسیمات در طول زمان تکامل یافته است و همواره در حال پیشرفت می باشد.هر نرم افزار طراحی و انتخاب بهترین آن ها برای شما بستگی به عوامل بسیاری از قبیل هزینه، سازگاری با برنامه های دیگر و میزان زمان صرف فرایند رسم دارد. اگر چه بهترین نرم افزار از نظر هر کسی متفاوت می باشد و هر طراح با توجه به نیاز خود بهترین نرم افزار را انتخاب می کند.در اینجا فهرستی از برنامه های اساسی برای بهبود سرعت و کیفیت ارائه های شما طراحان و معماران عزیز آورده ایم که کاربرد هرکدام را مختصرا توضیح خواهیم داد:
۱-اسکچاپ-SketchUp
ما به شدت بر این باوریم که مهندسان معمار باید فاز مفهومی را در فضای سه بعدی شروع کنند. اسکچاپ اجازه می دهد تا کاربر به سرعت و به راحتی طرح های سه بعدی که در ذهن دارد را سه بعدی نماید. این نرم افزار یکی از ساده ترین برنامه ها برای درک کردن مفهوم حجم های سه بعدی است.با این حال، هنوز یک برنامه قدرتمند برای ترسیم ایده ها است و همچنین یک مجموعه از ابزار (آبجکت های آماده درخت، فیگور و…) ، مخصوصا برای معماری داخلی ارائه می دهد. هر جسم متریال و بافت مورد نظر طراح را می گیرد. نکته مهمی که این نرم افزار را پرطرفدار کرده رابط کاربری فوق العاده مناسب ، آسان و کاربر پسند آن می باشد.
۲- رویت-Revit
نرم افزار بسیار ضروری رشته معماری است و شدیدا یادگیری آن را توصیه می کنیم. در واقع رویت نرم افزار همه جانبه برای پروژهه ای دوبعدی و سه بعدی است که خروجی پروژه شامل مدلسازی، رندر و اسناد و مدارک دوبعدی را تولید می کند. به جای خطوط و دوایر، می توانید از دیوارهای واقعی، سقفها، تیرها، ستونها و سایر اجزای ساختمان استفاده کنید و همچنین ویژگیهای واقعی در فیزیک ساختمان مانند پنجره ها و درها را استفاده کنید. رویت سازگار با اتوکد است، بنابراین به راحتی می توانید که یک فایل DWG را وارد کنید و از آن به عنوان مرجعی برای شروع شکل دادن مدل خود استفاده کنید. یکی از بزرگترین مزایای آن این است که هر تغییری که در مدل ایجاد می کنید، در همه view ها، از جمله در پلان و نما مقطع و…، به روز می شود. این هماهنگی زمان طراحی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.
۳-تری دی مکس-۳D Studio Max
۳D مکس یکی از محبوب ترین نرم افزارهای سه بعدی در بازار است. علتش هم این است که برای انجام پروژه های معماری با تری دی مکس، شما هزاران آبجکت و متریال و پلاگین کاربردی به صورت آماده از بازار می توانید خریداری کنید یا دانلود کنید (مثل سایت معمارم) ولی برای نرم افزار های دیگر این امکان کمتر وجود دارد. قابلیت مدل سازی و نصب پلاگین های مختلف این نرم افزار را قابل انعطاف کرده است .به همین دلیل است که اغلب توسط توسعه دهندگان بازی های ویدئویی، بسیاری از استودیو های تجاری تلویزیونی و استودیو های تجسم معماری استفاده می شود.
قابل ذکر است که این نرم افزار برای طراحی های صنعتی و مدل سازی به کار می رود و مشابه نرم افزار رویت ، برنامه معماری و مربوط به ساختمان نیست.
۴-اتوکد-Autocad
در واقع ما توصیه نمی کنیم که از اتوکد استفاده کنید زیرا رویت به سرعت جایگزین آن در بازار جهانی شده است ولی باید حداقل دستورالعمل های اولیه با این نرم افزار را بلد باشید. با این حال، اتوکد بازیکن قدیمی در صنعت نرم افزار معماری است. نرم افزار معروف به نرم افزار مادر معماری، بسیار شناخته شده در میان دانشجویان و حرفه ای ها می باشد. یادگیری این نرم افزار آسان است.
۵- فتوشاپ- Photoshop
وقتی می خواهید رندرتان را (چه پلان چه پرسپکتیو یا مقطع) پخته تر و شکیل تر کنید یا شیت بندی کارتان را به اتمام برسانید، فتوشاپ یک موضوع حیاتی خواهد بود. یک نرم افزار تولید تصویر با کیفیت بالا استو مناسب برای ترمیم نهایی و ارائه کار می باشد. با استفاده از سیستم لایه ها، شما می توانید به سبک خودتان تغییرات را ایجاد کنید. این نرم افزار در معماری برای پردازش تصویر، اضافه کردن بافت، چشم انداز، ، آسمان و غیره استفاده می شود که اصطلاحا به آن پست پروداکشن گفته می شود.
۶-طراحی دستی-Hand Drawing
یکی از چیزهایی که همیشه باید به یاد داشته باشید این است که نرم افزار طراحی تنها یک ابزار در دست مهندسان معمار است تا بتوانند کار را تسهیل کنند و زمان با ارزش را کاهش دهند. مهندسان معمار رسم می کنند و همچنین طراحی می کنند. هیچ مهارت پایه و ارزشمندی حتی در دنیای تکنولوژیک ما ارزشش از طراحی با دست بیشتر نیست. ایده اولیه باید روشن و مختصر و به راحتی به همکاران و مشتریان اطلاع رسانی شود. یک طرح ساده میتواند در مورد مفهوم خود که بهترین و دقیق ترین را ارائه می دهد، بیشتر نمود پیدا کند. به غیر از همه این موارد، مداد به هیچ به روز رسانی نیاز ندارد.